Metodologia

Badania opierają się na łącznym wykorzystywaniu metodologii badań ilościowych i jakościowych. Dzięki temu możliwe jest uchwycenie powszechności pewnych zjawisk i identyfikowanie różnic występujących pomiędzy nimi, ale też odpowiadanie na pytanie o źródło zidentyfikowanych prawidłowości. Prowadzona analiza świata sztuki w Polsce ma przede wszystkim charakter deskryptywny, usiłuje odpowiedzieć na pytanie „co i jak istnieje?”, ale nie mniej istotnym jej celem jest rozumienie uchwyconych w trakcie badań zależność, a także wymiar aplikacyjny naszego przedsięwzięcia. W związku z takimi zamiarami badawczymi nie stawiamy jakichkolwiek wyjściowych tez, których prawdziwości chcielibyśmy dowieść, ale tworzymy rozbudowany zbiór pytań badawczych, na które chcielibyśmy w trakcie analiz odpowiedzieć.

Pytania te prezentujemy poniżej (rozwinięcie):

I. Kim jest artysta w Polsce?

  1. Jakie są podstawowe cechy społeczno-demograficzne osób tworzących w Polsce sztukę? (wiek/ płeć/ wykształcenie/ miejsce zamieszkania/ stan cywilny/ dochody itd.)
  2. W jaki sposób można stać się artystą w Polsce?
  3. Co sprawia, iż pewne osoby uprawiające sztukę przestają być artystami?
  4. Z czego utrzymują się artyści?
  5. Gdzie artyści prezentują swoje prace?
  6. Czy, a jeśli tak to gdzie artyści sprzedają swoje prace?
  7. Czy artyści w Polsce tworzą środowiska?
  8. W jaki sposób artyści w Polsce korzystają z kultury?
  9. Czy artyści w Polsce są osobami aktywnymi społecznie?
  10. Czy artyści tworzący w Polsce obecni są w globalnym (zachodnim/ regionalnym) świecie artystycznym?
  11. Czym dla artystów jest sztuka?

II. Czym są sztuki wizualne w społecznej świadomości?

  1. Co Polacy wiedzą o sztuce?
  2. Jakie jest miejsce sztuk wizualnych w społecznych hierarchiach ważności?
  3. Jakie role według Polaków wypełniają sztuki wizualne?
  4. Gdzie według Polaków powinna pokazywana być sztuka?
  5. Jakiego rodzaju sztukę lubią Polacy?
  6. Co Polacy wiedzą o sztuce?
  7. Jakie elementy świata artystycznego (obiegu sztuki) są znane Polakom?
  8. Co Polacy wiedzą o artystach?
  9. Kto według Polaków powinien finansować (wpierać) sztukę?

III. W jakich formach sztuki wizualne są obecne w codziennych praktykach Polaków?

  1. Kto i w jaki sposób interesuje się sztuką w Polsce?
  2. Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób Polacy korzystają ze sztuki? (konsumpcja kulturowa/ uczestnictwo/ kolekcjonowanie)
  3. Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób sztuka jest obecna w domach Polaków?
  4. Czy Polacy uprawiają sztukę (jako hobby/ formę samorealizacji/ sposób na spędzanie czasu wolnego)?
  5. Czy sztuka wypełnia role uspołeczniające? (jest tematem rozmów/ łączy jednostki we wspólnoty zainteresować/ jest pretekstem spotkań/ interesów/ wspólnych wyjazdów itd.)

IV. Na czym polega specyfika instytucjonalnego kontekstu funkcjonowania sztuki w Polsce?

  1. Gdzie pokazuje się sztukę w Polsce? (rodzaje miejsc prezentacji/ obiegów sztuki)
  2. W jaki sposób finansuje się sztukę w Polsce?
  3. W jaki sposób sztuka obecna jest w przestrzeni medialnej?
  4. Jaki charakter mają relacje pomiędzy artystami, a instytucjami artystycznymi?
  5. Jakie są relacje pomiędzy instytucjami artystycznymi, a decydentami?
  6. Z czego utrzymują się instytucje upowszechniające sztukę?
  7. Co wiedzą o sztuce decydenci?
  8. Jaką strukturę ma polski świat artystyczny (hierarchie/ zależności/ formy współpracy itd.)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego